Tuesday, January 21, 2014

SEMANGAT BERNIAGA


Lihat gambar di atas. Apa yang anda fikirkan? selalu tak anda berjumpa dengan orang yang berjaya? selalu tak dengar mereka bercerita? dengarnya mudah kan untuk berjaya? ok. saya bagi satu cerita, dulu,,,kita sebelum ambil UPSR, berdebar-debar rasa susah, takut. lepas tu ambil PMR, takut jugak, susah, tapi bila tengok soalan UPSR, punya la mudah, kenapa aku tak boleh buat dulu, ambil pulak SPM, rasa PMR kacang hijau je, dan seterusnya hinggalah PHD.faham tak? kalau yang bercerita tu jutawan, tentulah ceritanya nampak mudah, sebab mereka sudah lalui tahap dan peringkat yang susah. yang penting tetapkan niat, tingkatkan usaha, dan pastikan tujuan anda jelas. sebagai contoh :
'cita-cita aku adalah hendak menjadi kaya' - ini adalah terlalu luas fokusnya. cuba yang ini pulak
'aku nak ada 1 juta dalam akaun sebelum umur aku 30 tahun' atau 'tahun ni aku nak ada 10 cawangan'. nampak tak?kan lebih jelas. kalau cita-cita kita nak kaya, susah untuk merancang apa yang perlu kita buat, tapi kalau kita target untuk ada 1 juta dalam akaun, mudah untuk menetapkan caranya. tak susah untuk ada satu juta. cara yang boleh ditetapkan :

jual barang yang untung seringgit untuk 1 juta barang
atau jual barang yang untung sepuluh ringgit sebanyak 100 ribu produk
atau jual barang yang untung seratus sebanyak 10 ribu 
atau jual barang yang untung 1000 untuk 1000 barang 
atau jual barang yang untung sejuta untuk satu barang.

Nampak tak?kalau tujuan dan mindset itu betul, mudah untuk menetapkan cara. secara teorinya nampak mudah, tapi macam cerita di atas lah, bila dah dapat sejuta, mudah je sebenarnya,


Antara contoh pemikiran yang harus dielakkan.

Perlu bertindak untuk berubah

Ciri-ciri usahawan

No comments:

Post a Comment